torsdag 8 oktober 2009

Discohalsband och den kreativa processen


Storasyster har visst blivit riktigt stor och skall gå på disco på lördag. Det ser hon fram emot och hon beställde förstås ett discohalsband. Jo, det borde jag väl kunna fixa men frågan är bara vad som är disco för henne. Jag trodde glittrigt men det verkar mer vara färger som intresserar henne.
Inspirerad av Foxan som visar hur arbetet med ett maffigt hösthalsband fortlöper, tänkte jag också visa vägen fram till smycket och inte bara det färdiga smycket. Mitt discohalsband är ju inte på långa vägar ett så avancerat arbete som Foxans men jag tycker ändå att det som händer på vägen är roligt. Ibland blir det ju helt annorlunda än vad man först hade tänkt dig. Jag minns en gång när jag hade tänkt göra ett halsband i svart. Det slutade med ett set i grönt och turkos utan en enda svart pärla. Jag anar att det kan bli något liknande med det här halsbandet.



Det första försöket gillades inte riktigt av beställaren. Hon tyckte att det var för ljust. Så jag letade fram lite gråa pärlor vilket Storasyster först var väldigt skeptisk mot men så småningom accepterade. För säkerhets skull började hon också göra ett eget halsband. Vi får väl se om det blir mitt eller hennes eget som hon har på sig på discot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar