måndag 9 juli 2012

Semester, vallmosmycken och jordgubbskvarg


Äntligen semester och sommarvärme. Har haft årets första baddag och för mig var det årets premiärdopp (om man inte räknar uppvärmd pool). Vi skulle egentligen vara på väg mot sommarstället i Västerbotten nu men eftersom det var så fint väder kunde vi inte förmå oss att ägna dagen åt städning och packning utan åkte och badade istället. Känns som det var rätt val. Vi åker imorgon istället. Har ju ingen brådska. Fem långa veckor semester.


Det är oklart hur mycket bloggande det blir på semestern så jag tänkte visa er de foton jag tog idag. Har gjort ett vallmoset med armband och örhängen. Tycker att de blev riktigt läckra som berlocker de här tjeckiska glaspärlorna. Tidigare har jag använt dem som pärlhattar till stora pärlor men så här kom de verkligen till sin rätt.


Jag gjorde armbandet först och skulle sedan göra matchande örhängen. Valde att bara använda brunt och rött i örhängena och lade till koppar, av den enkla anledningen att jag inte har någon guldfärgad tråd att göra ringarna av. Blev lycklig när jag upptäckte att jag hade seedbeads i precis rätt bruna färg. Det är ju förvånande då jag varken gillar brunt eller seedbeads.



Armbandet går bra att matcha till det stora trähalsbandet jag gjorde i våras.
Då blir det nog bäst att hoppa över örhängena för att undvika att känna sig som en julgran.




Dagen avslutades som första semesterdagen bör med grillat och vår traditionella sommarefterrätt jordgubbskvarg. Mycket enkelt och mycket gott. Man blandar helt enkelt kvarg med vispad grädde och mosade jordgubbar och smakar av med lite socker. Jag använder florsocker och har ner det som sista ingrediens, innan dekorationsjordgubbarna. Svärmor som lärt mig laga desserten anser att man skall mosa jordgubbarna med strösocker som sedan blandas ner i grädden. Vill man kan man servera vaniljglass till eller någon enkel kaka, men det går lika bra bara som det är. Skulle det, mot förmodan, bli något över så går det fin att köra kvargen i glassmaskin. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar