måndag 11 juni 2012

En kväll i syrenernas tid....


Vi hade en stund över en kväll när syrenerna blommade som allra mest. Lillasyster och jag satt tillsammans och gjorde smycken. Vi hade en riktigt härlig stund tillsammans. Det är så tydligt att hon har blivit stor. Tidigare var det för mig, mest att hjälpa barnen och stoppa dem från att göra totalt virrvarr i pärllådorna när vi pärlade tillsammans. Nu är det som att pärla med en kär pärlvän.
Först diskuterade vi hennes design en lång stund och hon blev inte vansinnig när det inte gick att göra som hon hade föreställt sig utan accepterade och tänkte om. Sen satt vi tillsammans och småpratade samtidigt som vi jobbade på med våra arbeten. Lillasyster gjorde ett halsband som hon skall ha på skolavslutningen när hon slutar ettan.

Jag lät mig inspireras av de vackra syrenerna som haft en ovanligt riklig blomning i vår. Vi har mycket syrener av den gamla klassiska lila sorten och en liten vit stackare som växer tätt intill en stor lila. Det är så vackert med det lila och vita tillsammans men även det lila hav som vi haft utanför fönstret. Det var en av de där varma dagarna om ni minns för någon vecka sedan så ett göra en fotlänk kändes som en självklar sak. Jag ville ha en ganska neutral fotlänk men den lila färgen var viktig. Så jag gjorde det enkelt med ametistchips och ljust lila firepolished. Det som var lite knepigt var att passa in längden men då var det ju bra att använda kedjor där man ju bara kan ta bort några länkar om det blir för långt.


När fotlänken var klar ville jag ha ett matchande halsband. Det är ett riktigt kort halsgropshalsband  i samma teknik som fotlänken.

Armbandet är trätt på memorywire och gjort av lila och klara glaspärlor samt vita sötvattenspärlor och silverpläterade filigranpärlor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar