onsdag 10 augusti 2011

Ett hav av färger

Jag har pärlat en hel del i sommar. Inte minst så har jag gjort det här maffiga rasselhalsbandet. Ett riktigt somrigt blomsterhav. Det var mitt bidrag till Nätverket Inspiras tävling med temat "Ett hav av färger". Färger gillar jag och tycker om att använda färger i mina smycken så det var ju ett tema som inte fick försittas :-)
Jag har ända sedan jag var barn tillbringat mina somrar i norra Sverige, i Västerbotten. Det var där jag var när jag skapade halsbandet och det var där i naturen jag fann inspirationen. Grunden är olika gröna nyanser, dem ljusa från åkrar och ängar och de mörka från skogarna runt omkring. Så finns där också vatten, havet och sandstranden och skogstjärnen där vi badar. Och i centrum en gul swarowskidroppe som får symbolisera solen och det fantastiska ljuset.


Till det kommer sedan alla blommorna som växer på vår äng och runt omkring. Prästkragar, klöver, blåklocka, smörblomma och inte minst rallarros (eller mjölkört som den egentligen heter) som ju finns i överflöd i alla diken och på hyggen i skogen. Man kan se hela lila hav - otroligt vackert.


Halsbandet består av en salig blandning av pärlor men till största del av tjeckiskt glas. Bl.a. alla blommor och blad.

Hur det gick i tävlingen? - Jo jag vann tredje pris :D











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar