fredag 30 december 2011

Det bästa 2011

Den vises sten
Började året med att tävla i Smyckestillbehörs designtävling där temat var Alkemi. 
Mixed media får man nog kalla tekniken då jag blandat sömnad med länkning och  peyoteinfattning av cabocainen (som är köpt från smyckestillbehör).

Alkemistens mål var att finna den vises sten och med dess hjälp förvandla oädla metaller till guld. Därför har min vises sten fått bli blickfånget i det smycke jag har skapat.
Jag har jobbat med kontraster på flera plan i mitt smycke. Tydligast är kanske kontrasten mellan färg, den vackra fusade glascabochonen sprakar av av färg, medan det övriga smycket går helt i svart.
Jag har också velat skapa kontrasterande karaktärer i smycket, halsstycket ger med sin spets och sammet en gammaldags och romantisk känsla medan den svarta kedjan känns tuffare, modernare och lite punkig.
Därutöver kontrasterar materialens känsla och karaktär, det är den mjuka sammeten i halsstucket, den skria spetsen mot det hårda glaset och den kalla, hårda metallen i kedja och länk.

Maria
Min syster fyller år i mars och hon fick det här setet i födelsedagspresent. Ett treradigt armband som jag pärlade under en fjällsemester i Storhogna och ett par härliga klasörhängen med kedjor. Jag är särskilt nöjd med örhängena som jag tycker är lyxiga och passar utmärkt till festblåsan men även går att använda när man vill piffa upp jeans och topp.

Ett hav av färger
Min sommarskapelse som säkert tog halva semestern att färdigställa. Det var mitt tävlingsbidrag i Nätverket Inspiras sommartävling. 

Jag har ända sedan jag var barn tillbringat mina somrar i Västerbotten. Det var där jag skapade mitt tävlingbidrag och i naturen där jag fann inspirationen till mitt blomsterhav. Grunden ligger i de gröna nyanserna man finner i skogarna och de öppna fälten, ängar och åkrar. Där finns även vattnet, havet och de skogstjärnen där vi badar. Till det kommer alla blommor på vår äng, klöver, prästkrage, blåklocka och sist men inte minst rallaros (eller mjölkört) som finns i överflöd i alla diken och på hyggen.

Mitt rasselhalsband består verkligen av en salig blandning av pärlor men det mesta är tjeckiskt glas och som focus en gul swarovskidroppe.
 
Körsbär och silver
Det var ännu lite kvar av sommaren när jag gjorde dessa smycken. Körsbärskvartsen är så fin att den inte behöver fler accessoarer än lite tråd och en enkel pärla. 
Jag måste också erkänna att jag blev riktigt nöjd med bilderna.Smyckena gör sig fint i sensommarljuset mot den gröna syrenhäcken.

Jag har alltid tyckt om enkla örhängen med stora krokar och en boll men det var först i år som jag vågade mig på att göra mina egna öronkrokar. Varför jag väntat så länge med det kan jag då rakt inte begripa. Det är ju kul att göra dem, sparar pengar och ger mer genuina smycken. Och de allra första försöken tål nog inte offentlighetens ljus men ganska snabbt hittade jag snitsen. 
Jag använder 0,8 mm tråd till öronkrokar och man får inte glömma bort att fila bort vassa kanter som blir när man klipper av tråden.

 Ingefära 
I september började jag nytt jobb och lärde känna många nya människor.
Att göra smycken som passar till någons personlighet är svårt men roligt. 
Det här armbandet gjorde jag med tanke på en av mina nya kollegor just för att hon skulle tycka om det. Hon fick förstås flera olika armband att välja mellan men valde det  jag hade tänkt att hon skulle tycka om.


Adventssmycken
I årskrönika tar jag också med de här smyckena som jag mer eller mindre levt i över julen.

2 kommentarer:

  1. Vilken kul idé att sammanfatta årets pyssel! Du har verkligen hunnit med mycket fint 2011. God fortsättning! Mervi

    SvaraRadera
  2. Tack! och god fortsättning.

    SvaraRadera